“Je moet waarderen wat je hebt”

Bert Bilderbeek 0001 Verkleind

Bert Bilderbeek woont in Doetinchem. Na een lange periode als ondernemer in de grafische sector maakte hij ruim tien jaar geleden de overstap naar AREPA Inspexx. Wat begon als een tijdelijke opdracht groeide uit tot een vaste functie en een nieuwe carrière. In dit interview vertelt Bert over zijn achtergrond, de ontwikkelingen in het vak en wat hem motiveert in zijn werk.

Van ondernemer naar accountmanager

“Via een bekende kwam ik in contact met AREPA. In eerste instantie hielp ik tijdelijk mee met het nabellen van klanten, maar al snel mocht ik zelf calculaties maken. Daarna volgden de eerste offertes en gesprekken.”

Hoewel hij geen technische achtergrond heeft, vond hij al snel zijn plek. “Het gaat er niet om dat je alles zelf kunt oplossen, maar dat je de klant begrijpt en weet wie je moet inschakelen. Die samenwerking maakt het werk leuk.”

Afwisseling en klantcontact

Als accountmanager onderhoudt Bert relaties, stelt hij calculaties op en begeleidt hij grotere trajecten. Hij werkt veel met installateurs en organisaties die meerdere panden beheren.“De inspectiemarkt blijft altijd in beweging. Installaties moeten gecontroleerd worden, dus er is altijd werk. Wat het leuk maakt, is de afwisseling: elke dag is anders, en ik spreek veel verschillende mensen.”

AREPA heeft volgens hem nog steeds sterke wortels in het oosten van het land. “Het bedrijf is in Doetinchem groot geworden, mijn woonplaats. Die binding voel je nog steeds, ook al werken we inmiddels landelijk.”

Veranderingen in de branche

In de afgelopen jaren zag Bert de sector sterk veranderen.“Naast de NEN 3140-inspecties kwamen de scope-inspecties erbij. Dat bracht strengere eisen en meer administratieve stappen met zich mee, maar het heeft de kwaliteit verhoogd. Er is daardoor altijd genoeg te doen.”

Uitdagingen in het werk

De grootste uitdaging is volgens Bert het tekort aan inspecteurs.“Elk jaar komen er nieuwe mensen bij, maar de vraag groeit net zo hard. We werken daarom ook met zzp’ers. Dat vraagt extra afstemming, maar het helpt om klanten op tijd te bedienen.”

Ook de planning vraagt meer aandacht.
“Bij scope-inspecties moet het hele traject van de eerste inspectie tot de goedkeuring binnen een jaar afgerond zijn. Dat vraagt om goede coördinatie en duidelijke communicatie met de klant.”

Werken met structuur en vertrouwen

“Vroeger deden we veel op gevoel, met de mantel der liefde. Nu werken we strakker: we plannen beter, leggen afspraken vast en factureren correct. Dat is eerlijker voor iedereen. De betrokkenheid is gebleven, maar we zijn professioneler geworden in de uitvoering.”

Commercieel met gevoel voor techniek

“Ik ben geen technicus, maar ik heb wel gevoel voor techniek. Mijn werk draait om luisteren, analyseren en rekenen. Calculaties maak ik op basis van aannames over tijd, risico en omvang. Door goed samen te werken met de inspecteurs en de binnendienst zorgen we dat elk voorstel klopt.”

Een tip voor nieuwe collega’s

“Blijf nieuwsgierig en wees eerlijk over wat je kunt. Vraag, leer en doe mee. Bij AREPA krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen het is aan jou om die kans te pakken.”